Return to site

Loslaten van situaties, cliëntcontact en gevoelens

We hebben het allebei ervaren. Heleen in haar werk als fysiotherapeut / oedeemtherapeut in de oncologie. Jim toen hij werkte als hoofdagent bij de Politie.

Situaties, energieën, contacten met mensen of de daarbij komende gevoelens, die langer blijven hangen dan je wilt en goed voor je is.
Veel mensen ervaren dat. Zeker hulpverleners en zorgprofessionals tijdens hun werk. Dat is logisch en het is net zo logisch dat je er vanaf wilt.

De situaties, het type werk en patiënt of cliënt kunnen heel verschillend zijn. Zorg is mensenwerk, diversiteit ten top.
Daarbij is het voor velen herkenbaar dat je uit balans raakt door een bepaalde situatie. Of dat je je ineens moe of juist verdrietig voelt na een specifiek patiënt contact. Je kunt ook gemerkt hebben dat je met een bepaalde stemming naar huis gaat, die je bij aanvang van je dienst niet had.
 

Loslaten van een gevoel of energie begint allemaal met het te erkennen. Dat betekent dat je toestaat dat het er is.
Bijvoorbeeld: je voelt je geraakt en je accepteert dat die emotie of dat gevoel er nu eenmaal is. Ook scheelt het al enorm om te beseffen dat je je gevoel niet bent, maar dat je een gevoel hebt.
Daarbij spreek ik (Jim) mijn gevoel altijd hardop uit. Dan zeg ik tegen mijzelf of tegen een collega: “Ik voel een verdriet en zwaarte.” of “Ik voel dat die situatie mij geraakt heeft”. Het helpt enorm om je te uiten. Die erkenning zorgt voor ruimte.
Ruimte die je meteen kan voelen als een opluchting.

Laat jij het gevoel los, of laat het gevoel jou los?
Leuke vraag he?
 

We leggen je uit hoe dit werkt. Je wilt weten dat jij eigenlijk ‘het loslaten’ niet doet. Het loslaten is iets wat vanzelf gebeurd, mits er geen weerstand is op wat je voelt.
Dus om te kunnen loslaten, of eigenlijk de mogelijkheid te creëren dat het jou loslaat, wil je geen weerstand hebben.
 

Met weerstand bedoelen we elke vorm van iets willen veranderen aan de huidige situatie. Bijvoorbeeld dat je iets niet wilt voelen, of je wilt dat de situatie anders is of was geweest. Die weerstand zorgt ervoor dat je het gevoel of energie blijft ervaren.

Dus loslaten begint met erkenning en acceptatie van wat er in je leeft. Bijvoorbeeld: je voelt je verdrietig en je mag van jezelf dit verdriet voelen. Of een situatie heeft je geraakt, en deze spanning in je lichaam mag er helemaal zijn, ook al voelt het niet zo prettig.

Vervolgens stel je je beschikbaar voor wat er doorvoeld wilt worden.
Creëer ruimte door oordeelloos waar te nemen wat er gebeurd en ervaar hoe het jou loslaat.
Loslaten is dus niet iets wat je doet.
Loslaten is juist iets wat je niet doet.

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK